Khamis, 18 Oktober 2012

Refleksi Minggu Keempat


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bertemu lagi dalam entri kali ini. Kali ini banyak benda baharu yang saya pelajari menerusi subjek ini. Antara perkara yang saya pelajari kali ini dapatlah disimpulkan seperti dibawah :

Komponen Kompetensi Kecerdasan Emosi
Terbagi dua yang utama:
1.  Kompetensi Personal:
- kesedaran kendiri
- pengurusan Kendiri
- Motivasi diri
2. Kompetensi Sosial:
- Kesedaran Sosial
- Kemahiran sosial

Kompetensi  Personal
Menurut Goleman.D 1998, elemen kompetensi personal tiga:
- kesedaran kendiri
- pengurusan kawalan diri
- motivasi diri


a)    Kesedaran Kendiri (self-awareness)
Kesedaran Emosi Kendiri:
-       mengenal emosi, sebab, perkaitan, pengaruh  dan kesannya
-       Ketepatan Taksiran Kendiri:
-       Mengetahui kekuatan dan kelemahan diri.
Keyakinan Kendiri:
-       pada keupayaan kendiri, berketerampilan, berani menyuarakan pandangan, dan  membuat keputusan.

b)    Pengurusan Kawalan Kendiri

-       Kawalan Kendiri:mampu mengurus emosi yg distruktif
-       Amanah: kekal piawai dan integriti.
-       Ketekunan: bertangungjawab pada prestasi diri
-       Kebolehsuaian; Luwes dalam menangani perubahan.
-       Inovasi:rasa selesa dgn idea dan maklumat baru.

c)    Kompetensi  Sosial
- Kemahiran Sosial : Kemampuan mengenal pasti cara-cara yang sesuai  untuk   mengurus semua bentuk hubungan dengan orang lain.
1.Kesedaran sosial:
·         Sedar dan mengambil berat tentang  perasaan orang lain dan kehendak perasaan tersebut.


Elemen Kecerdasan Emosi

Menurut Goleman (1995), kecerdasan emosi dapat dilihat melalui lima elemen tau pendekatan iaitu kesedaran kendiri, pemantauan diri , dorongan diri , empati dan kemahiran bersosial.


1.    Kesedaran Kendiri
Kesedaran terhadap perasaan sendiri dan kemampuan untuk mengenali dan mengawal perasaan itu. Tanpa kesedaran kendiri, bermakna individu itu tidak mampu membina makna hasil daripada tindakan dan reaksinya kepada persekitaran.
2.     Pemantauan Kendiri

Pemantauan diri termasuklah kemampuan seseorang untuk mengawal diri, meneliti, penyesuaian diri dan inovasi. Pemantauan kendiri juga adalah aspek kebolehan individu bagi menentukan hala tuju serta kebolehan bagaimana sesuatu perkara itu boleh berlaku dan seterusnya mampu membuat keputusan bagi diri sendiri.
3.    Dorongan Diri

Dorongan diri melibatkan kawalan kecenderungan emosi yang dapat memandu ataupun memudahkan pencapaian matlamat dan kejayaan seseorang. Dorongan pencapaian dan komitmen yang optimis serta innisiatif yang berterusan adalah kunci dalam menentukan motivasi dalam diri seseorang. Motivasi dalam diri pula didapati mempengaruhi fikiran seseorang bagi melakukan sesuatu kerana adanya keinginan dalam diri bagi mencapai sesuatu kejayaan.
4.    Empati

Empati ialah kebolehan seseorang individu menyedari dan memahami perasaan orang lain. Seterusnya nilai inni mampu menjalinkan perhubungan yang erat dengan pelbagai pihak. empati juga adalah kemahiran kritis yang dapat membantu seseorang menghadapi cabaran.

5.    Kemahiran Sosial

Kemahiran sosial adalah tahap kemampuan pelajar mengawal emosi dalam suasana sosial. Pelajar dapat mengunakan kemahiran kesedaran kendiri, empati, pemantauan diri dan dorongan kendiri bagi memujuk, berunding dan memimpin. Kemahiran ini juga adalah satu kecekapan dalam mengawal keberkesanan dalam perhubungan antara perseorangan. Di sampin itu, kemahiran sosial yang di miliki oleh individu juga dapat mempengaruhi taktik, keberkesanan komunikasi dengan orang lain, kemahiran mengurus konflik, kebolehan pemimpin dan kemampuan berkerjasama.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan